نظری به جهان معماران سلبریتی

[koo_dropcap type=”boxed”] ک [/koo_dropcap]کوچه‌ی چهارم، در زمستان سال ۱۳۹۹ روانه‌ی پیشخان مجلات شد تا به تحلیل و بررسی یکی از پر اهمیت‌ترین مسائل قلمرو معماری معاصر بپردازد؛ «معمار ستاره‌».
در زمانه‌ی کنونی معماران ستاره‌، پادشاهان قلمرو معماری‌اند. مردمانی که قدیس پنداشته می‌شوند و روششان در طراحی یا نظراتشان، فصل‌الخطاب برای دانشجویان و تازه‌کاران است. تازه‌کاران خود را برای رساندن به جایگاه آن‌ها به آب‌و‌آتش می‌زنند و به مهلکه می‌اندازند. عمده‌ی دانشجویان معماری نیز، کعبه‌ی آمال و منتهی‌الیه آرزویشان پیوستن به این جماعت است. و دست‌اندرکاران کوچه، مطالب این شماره را درباره‌ی این سلبریتی‌ها سامان داده‌اند و به کاوشی همه جانبه در جهان‌بینی این عده پرداخته‌اند. این مسئله در ایران از آن جهت اهمیتی مضاعف دارد که معمار ستاره‌ی ایرانی مدت زمانی‌ست که خود را برج عاج‌نشینی می‌داند که یگانه فهم درست از چیستی معماری و چگونگی یک اثر معماری را می‌داند؛ و همین امر بررسی جهان‌بینی او و رویه‌ای که در برابر مسائلی که معماری ایران با آن مواجه است را ضروری می‌کند.
مرتضی خیاط‌‌پورنجیب، سردبیر مجله، در سرمقاله‌ای با عنوان «معماران جادوگر؛ زندگی عاشقانه‌ی خانم معمار و آقای منتقد» با رویکردی انتقادی به موضوع معمار ستاره‌ها پرداخته است. دیدگاه شماره‌ی چهارم کوچه حائز این مهم است که چگونه نقد معماری در ایران در برابر معمار ستاره‌ها الکن و اخته است و همچنین اینکه چگونه معمار ستاره‌ها هر نوع مواجهه‌ی انتقادی با آثارشان را پس می‌زنند. او در بخشی از سرمقاله می‌نویسد: «… معماران ایران به‌ویژه در مقیاس معماران ستاره احساس مثبتی مبنی بر نقد شنیدن ندارند. اگر از ایشان دلیل این مسئله را بپرسید، چه بسا به شما خواهند گفت که ما در ایران منتقد حرفه‌ای نداریم! یا اگر نام چند منتقد را هم ببرند هیچ‌گاه به متن و نظری در مخالفت با آن معمار جادوگر برخورد نخواهیم کرد. حال اینکه تعریف ایشان از منتقد حرفه‌ای چیست و چقدر درست است خود جای سؤال دارد؛ اما سؤال ضروری از منتقدان معماری در ایران … این است که دلیل این همه لطایف‌الحیل و نرمش با معماران در ایران چیست؟ بر سر منتقدان معماری  در ایران چه آمده است؟ این میزان از توصیف و گرایش به بی‌طرفی با معماران و آثار معماری از کجا نشأت می‌گیرد؟»
کوچه‌ی چهارم بدون شک سرآغازی است برای پراختن به نقد معماران ستاره
.

بحران آموزش آنلاین

28 فروردین 00

پشت‌بام بر بام هنرستان

28 فروردین 00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *