خبر جعلی وشکل‌گیری بحران حقیقت

[koo_dropcap type=”boxed”] م [/koo_dropcap]مطالعات روزنامه نگاری جدید» مقالات و جستارهای سومین شماره‌ی خود را پیرامون دو موضوع سامان داده است؛ اخبار جعلی و شهروند خبرنگار.
اخبار جعلی در زمانه‌ی کنونی یکی از مهمترین مسائل جهان ارتباطات و رسانه است.همه‌ی ما بارها دیده‌ایم که یک خبر اشتباه چطور می‌تواند یک بلبشوی اساسی راه بیندازد. اخبار غلطی که سرو‌کله‌شان در همه جا پیدا می‌شود. از توییتر و اینستاگرام و باقی پلتفرم‌های فضای مجازی تا روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی. روزنامه‌نگاری جدید۳ با به پرسش کشیدن علت گسترش این شکل اخبار و بررسی نمونه‌های متأخر اخبار جعلی این موضوع پراهمیت را زیر ذره‌بین گذاشته است.
در زمانه کنونی یکی از کلیدی‌ترین منابع خبری، شهروند خبرنگارها هستند. گروهی از مردم که از سویی دغدغه‌ی مسائل اجتماعی را دارند و از سوی دیگر جسارت حضور در شرایط خطیر را دارند اما آموزش خبرنگاری و روزنامه‌نگاری ندیده اند. این شماره‌ی روزنامه‌نگاری جدید پرونده‌ی مفصلی را به این گروه مردم اختصاص داده است؛ کسانی که کافیست تا حادثه‌ای ناگوار یا مشکلی تأسف‌برانگیز را ببیند تا گوشی هوشمندشان را از جیبشان بیرون بکشند و مشغول آماده کردن گزارشی تصویری از واقعه شوند. روزنامه نگاری جدید ۳ چالش‌ها و فرصت‌هایی که این پدیده‌ی اجتماعی پیش آورده است را بررسی کرده است و همچنین پیشنهاد‌هایی نیز درباره‌ی چگونگی تعامل رسانه‌ها با این افراد ارائه کرده است.
بدیهی است که علاقه‌مندان به کار خبرنگاری و روزنامه‌نگاری «مطالعات روزنامه‌نگاری جدید» بخشی از کتابخانه‌شان را به این مجله اختصاص داشته باشند. اما مطالعه‌ی این مجله برای هر آن کس که با «رسانه‌ها» و «اخبار» سر و کار دارد امری ضروریست. تعامل درست با رسانه‌ها محتاج سواد رسانه ایست. کاری که فراگیری آن را مطالعات روزنامه‌نگاری جدید به بهترین نحو فراهم کرده است
.

مافیا، فاسق روح جوامع

28 فروردین 00

زمین‌‌های خاکی زنگ انشا

28 فروردین 00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *