احیای میراثِ فرانکلین پس از پنجاه سال

[koo_dropcap type=”boxed”] ب [/koo_dropcap]با این که بحث «نقد کتاب» را پرویز ناتل خانلری در مجله‌ی «سخن» آغاز کرد، کریم امامی و نجف دریابندی با مجله‌ی «کتاب امروز» بود که نقد کتاب را بر قله‌ای رفیع نشاندند. حال پس از پنجاه سال این میراث گران‌بها به همت نادره رضایی، مدیر خوش ذوق انتشارات علمی و فرهنگی و با سر و شکلی وزین احیا شده است تا جای نقد کتاب در فضای مطبوعاتی امروز ایران خالی نباشد. چه این که اهمیت موضوع در این جاست که در حال حاضر ناشران زیادی در ایران درحال فعالیتند که هر کدام شمار فراوانی کتاب را منتشر و عرضه می‌کنند. و بدیهی است که در چنین فضایی قاعدتا همه‌ی کتاب‌ها جایگاه پراهمیتی ندارند اما آن آثاری که از طرف ارباب معرفت مهم تلقی می‌شوند نیازمند بحث و بررسی و نقد جدی اند تا به جد عیارشان سنجیده شود.
کتاب امروز در اولین شماره‌ی منتشر شده چیزی برای اهل کتاب کم نگذاشته است. قلمروهای اندیشه، تاریخ، سیاست، و ادبیات را در نوردیده است. مرور و نقد و یادنامه‌هایی که کتاب‌ها در مرکز همه‌شان قرار دارند. از نقد کتاب «میعاد در دوزخ» که به زندگی سیاسی خلیل ملکی می‌پردازد تا رمان «ما» اثر پادآرمانشهری یوگنی زامیاتین. از کتاب «فرمان و دیوان» نوشته‌ی پری اندرسون، که نقد مفصل این کتاب را یوسف اباذری به رشته تحریر درآورده، تا ترجمه‌ی جدید رمان «دراکولا» اثر برام استوکر. همراه با یک بخش مفصل که به فتح‌الله مجتبایی اختصاص داده شده به علاوه‌ی یادنامه‌های زنده‌یادان داوود فیرحی و اصغر عبداللهی.
تهیه و مطالعه‌ی این مجله برای اهل کتاب و کتاب‌بازان ابدا نیازی به آیه و برهان ندارد. اما برای آن‌ها که شوق ورود به این قلمرو را دارند و نمی‌دانند از کجا شروع کنند یا آن‌هایی با وقت و زمانشان مشکل دارند و به همین علت برای انتخاب کتاب به مشکل می‌خورند «کتاب امروز» بهترین راهنماست و یاری رسان است
.

آزادی بیان هنری در بن‌بست سرکوب

28 فروردین 00

مافیا، فاسق روح جوامع

28 فروردین 00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *