پشت‌بام بر بام هنرستان

[koo_dropcap type=”boxed”] پ [/koo_dropcap]پشت بام خود را مجله‌ی تخصصی هنرهای دیداری معرفی می‌کند. از رویه‌ی پرداختن به پروندهایی که برای شماره انتخاب می‌کند در این مورد شکی نمی‌توان کرد. با این حال در نگاهشان به قلمروی هنر یک عرصه‌ی جدید را نیز فتح می‌کنند. قلمرویی که شاید در کتاب‌ها بتوان ردی از آن گرفت، در مجلات نمونه مشابه ندارد؛ تاریخ‌نگاری رویدادهای پراهمیت قلمرو هنر ایران.
در همین زمینه، آن‌ها در شماره‌های پیش به سراغ انجمن خروس جنگی، جنبش-مکتب سقاخانه، بی‌ینال‌های تهران، هنرکده‌ هنرهای تزئینی و گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان رفتند و در شماره‌ی ششم، آخرین شماره‌ی منتشر شده، تمرکزشان را بر هنرستان هنرهای زیبای تهران قرار دادند.
هنرستان هنرهای زیبای تهران که در سال ۱۳۳۲ تاسیس شد هدف از تاسیس هنرستان این بود که شیوه آموزش نقاشی و و دیگر هنرها با حفظ اصالت ملی بر روش آکادمیک استوار شد. مهمترین پشتوانه‌ی هنرستان اساتید و معلمانش بود؛ نام‌های بزرگی همچون جلیل ضیاءپور، یحیی ذکاء، محمود فرشچیان، حسین بهزاد، محسن وزیری مقدم، پرویز مرزبان، هانیبال الخاص، جلال آل‌احمد، سیمین دانشور، عیسی بهادری، لیلی امیر ارجمند و …یکی از ثمرات مهم هنرستان شکل گیری جنبش-مکتب سقاخانه بود که به هیچ وجه نمی‌توان درباره‌ی اهمیت آن مسامحه کرد.
پشت بام ۶ دفتر پژوهشیست کامل درباره‌ی علل تاسیس هنرستان، تاثیر هنرستان بر هنر نوگرای ایران، فرایندهای موثر در تاسیس هنرستان، افراد موثر در تاسیس هنرستان و افرادی که ثمره‌ی این محیط آموزشی بودند و نقشی کلیدی در قلمرو هنر ایران داشتند. به همین علت در این شماره سال شماری مفصل، تاریخچه‌ای دقیق و مقالات و پژوهش‌هایی که هرکدام جنبه‌ای از موضع را کاویده اند به طبع رسیده اند و تلاش کرده‌اند تا هیچ ناحیه‌ی تاریک یا رها شده باقی نماند.
بی شک هرکس اگر اهل پژوهش در فرهنگ یا هنر ایران باشد امکان ندارد بخشی از کتابخانه‌ی شخصیاش را به این مجله‌ی ارزشمند اختصاص نداده باشد، اما آن‌ها که اهل تحقیق نیستند هم نباید از کنار پشت بام 6 و در کل پشت بام بگذرند. پشت‌بام هم دریچه‌ی خوبی برای ورود به درک هنر نوگرای ایران است و هم یک منبع آگاهی بخش درجه یک برای پی بردن به این که بر قلمرو هنر ایران چه گذشته است
.

نظری به جهان معماران سلبریتی

28 فروردین 00

درباره‌‌ی یک رابطه‌ی پرفراز و نشیب

28 فروردین 00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *