درخت روی ریشه‌اش سبز می‌شود

[koo_dropcap type=”boxed”] ش [/koo_dropcap]شانزدهمین شماره‌ی ((جنگ هنر مس))، منتشر شده در بهار و زمستان ۹۹، میهمان پیشخان مجلات شد. فصل‌نامه‌ای چاپ ((دیار کریمان))، کرمان که تمرکزش را بر قلمرو فرهنگ و هنر گذاشته است.
مطالب این شماره‌ی جنگ شامل دو پرونده‌ای می‌شود که هر کدامشان از یک سو خواندنی و روشنگرند و از سوی دیگر بر موضوعی پر اهمیت انگشت گذاشته اند.
پرونده‌ی اول به ((مرتضی فرهادی)) و اندیشه‌هایش اختصاص دارد.
فرهادی، مردم‌شناس وطن‌دوست و چهره‌ی شناخته شده‌ی انسان پژوهشی و مطالعات اجتماعیست که سابقه‌ی تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی را نیز در کارنامه‌ی خود دارد. او پژوهگریست که محور پژوهش‌هایش را بر فرهنگ مردم کرمان قرار داده است. او سال‌های سال به مستند سازی و تحلیل و تفسیر زوایای مورد غفلت واقع‌شده‌ی خرده فرهنگ‌های مردم ایران، از کرمان تا ملایر پرداخته است. این پرونده به بررسی و مرور همین میراث فرهادی پرداخته است.
در مصاحبه‌ی مفصلی که در این شماره جنگ از فرهادی به چاپ رسیده است، در بخشی فرهادی با تاکید بر اهمیت سنت و فرهنگ ایرانی به شرح نسبت و رابطه‌ی مفهوم توسعه با مفهوم سنت می‌پردازد و توجه به سنت را برای توسعه ضروری می‌داند. او در بخشی از این مصاحبه می‌گوید:(( کرمانی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گویند درخت روی ریشه‌اش سبز می‌شود. من حرفم این است که درخت توسعه را باید روی ریشه‌ی تاریخ و فرهنگ این مملکت پایه‌ریزی کرد.))
علاوه بر این پرونده، پرونده‌ی دوم این شماره‌ی جنگ به سراغ نمود فرهنگی و اجتماعی مهاجران افغان در ایران رفته است. افغان‌ها، این ((هم میهنان وطن فارسی)) که با مسائل و مصایب فراوانی در ایران و زندگی در ایران مواجهند. مطالب این پرونده در پی پررنگ کردن آن ریشه‌های نامرئی و نقاط اشتراکیست که ما را به مثابه هم‌وطنان و همشهریان یک اقلیم بزرگتر، ایران بزرگ فرهنگی، کنار هم می‌نشاند و نوعی پیوستار وجودی و فرهنگی میانمان پدید می‌آورد
.

برجر-لوکوربوزیه؛ سیاست در دل هنر و زیباشناسی

28 فروردین 00

بحران آموزش آنلاین

28 فروردین 00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *