برجر-لوکوربوزیه؛ سیاست در دل هنر و زیباشناسی

[koo_dropcap type=”boxed”] الف [/koo_dropcap]اوضاع و احوال کرونایی، شرایط را به نحوی پیش نبرد که ما در فصل تابستان هنرنگار را روی پیشخان دکه‌ها ببینیم اما دست‌اندرکاران این فصلنامه‌ی نوپا شماره‌ی دوم و سوم را در یک دفتر روانه‌ی پیشخان کردند تا با این کار عزم راسخشان در به میان کشیدن چشم‌انداز مشخصشان در قلمرو هنر پیش‌ روی مخاطبان گسترده شود؛ ادامه‌ی همان مسیری که از شماره‌ی اول آغاز شده بود و حالا از پی گرفته می‌شود. به میان کشیدن افراد، رویدادها و سبک‌ها در هنرهای تجسمی، نقد هنری، معماری و سینما و بازخوانی آن‌ها در یک افق تاریخی که پیوندی اساسی نیز با هنر امروز دارد.
جان برجر، منقد هنری، نویسنده، نقاش و روزنامه‌نگار انگلیسی، نقطه تمرکز بخش نقد هنری این شماره است. علاوه بر انتشار دو مقاله و چند یادداشت و نقد از برجر، بروس رابینز در مقاله‌ای با عنوان «شیوه‌های بودن» با مروری بر زندگی او، به شرح «شیوه‌ی نگریستن» برجر به زیباشناسی، هنر و در کل جهان‌بینی او می‌پردازد. رابینز از قول کتاب «نویسنده‌ای در عصر ما: زندگی و آثار جان برجر» می‌نویسد:«برجر مانند هم نسلی‌های خود قطعاً از امیدهای انقلابی و دلیرانه‌ی خود رنج می‌برد. و با این حال، او هرگز با زیباشناسی عاری از سیاست، فریفته نشد. در طول مراحل گوناگون زندگی طولانی و شگفت انگیز او، زیبایی و تعهد همواره در کنار هم بودند.»
هنرنگار در بخش معماری هم روی شخصیت بسیار پر اهمیتی انگشت گذاشته است؛ لوکوربوزیه، یکی از معماران پر اهمیت و مناقشه برانگیز تاریخ معماری و حتی شاید پراهمیت‌ترین و مناقشه برانگیزترین معمار دوران جدید. آن چه در این بخش پیش روی مخاطب گسترده شده است بازخوانی همه جانبه‌ی کارنامه‌ی لوکوربوزیه است. سعید خاقانی در جستار روشنگرش «برج سایه‌ها» می‌نویسد:« همچون مارکس که پس از گذشت مارکسیسم سیاسی حتی بیش از گذشته بازخوانی می‌شود، لوکوربوزیه هم در جهان ما به حضوری همراه به بازخوانی احتیاج دارد. هنوز انذارهای او بر سر دوراهی‌های معماری معاصر شنیده می‌شود و نویدهای او برای جهان معاصر منتظر پاسخ‌اند، از مسئله‌ی مسکن اجتماعی گرفته تا جایگاه درست زیبایی‌شناختی معماری و ضرورت ساخت زبانی نو و در آخر رابطه سیاست و معماری».
علاوه بر این‌ها در این شماره‌ی هنرنگار مقالاتی در باب سینمای سیاسی و ارتباط هنر و مقوله‌ی بحران نیز به چاپ رسیده است

طراحان ایده در ایستگاه ششم

28 فروردین 00

درخت روی ریشه‌اش سبز می‌شود

28 فروردین 00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *