روایت‌هایی از سفر

[koo_dropcap type=”boxed”] آ [/koo_dropcap]آنگاه شماره‌ی یازدهم با موضوع «سفر؛ رفتن و بازآمدن» در شرایطی مهمان خانه‌هایمان شده است که در خانه ماندن را به هر چیزی ترجیح می‌دهیم و عطای سفر را به لقایش می‌بخشیم، لطف این شماره‌ی آنگاه نیز به همین است، ما را به سفری ناخوانده با مطالبی خواندنی می‌برد.

آنگاه در شماره‌ی یازدهم طبق روال همیشه سوژه‌ی خود را از منظر و دیدگاه‌های گوناگون تحلیل و بررسی کرده و بر آن شده است تا در این شماره به موضوع سفر بپردازد. در ابتدای مجله مقدمه‌ای درباره‌ی سفر از منصور ضابطیان با عنوان «سفر آدم‌ را مهربان‌تر می‌کند»، «نخلستان‌های باشکوه» درباره‌ی پروازی بر فراز آسمان ایران و سفرنامه‌ی والتر میتل‌هولتسر نوشته‌ی سعید فیروز‌آبادی، «بی‌قراری‌ها در سایه‌ی سفر» به کوشش مهرداد نصرتی و «بیا ببرمت ایران را ببینی» درباره‌ی سفر با ایرج افشار از تورج دریایی را می‌خوانیم. بنوشه فرهت در مطلب «لاجرم، زمین سیاره‌ی هفتم شد» درباره‌ی سفر نوشته است: «سیر در عوالم دیگر، معنوی باشد یا جسمانی، ما را رشد می‌دهد. نقاط تاریک وجودمان را به ما نشان می‌دهد و دستمان را می‌گیرد تا تک‌به‌تک، با صبر، روشنشان کنیم. سفر یعنی کتاب بزرگ، یعنی خرد، یعنی شناخت و شناخت هرچه والاتر و گسترده‌تر باشد رشته‌های بیشتری میان انسان‌ها ایجاد می‌کند و پیوند‌های عمیق‌تری می‌سازد؛ رشته‌هایی برآمده از مرزهای وراثتی خونی، پیوندهایی جان گرفته از روح آدمی.»
در ادامه یادداشت‌ها و مطالبی درباره‌ی تصویر ایرانیان در سفرنامه‌های خارجی، سفر در سینما و ادبیات و مرور و روایت‌هایی از زندگی سیاحان و ایران‌شناسان چاپ شده است.

در شماره‌ی یازدهم آنگاه علاوه بر خواندن گفت‌و‌گوهایی با عیسی امیدوار، ایران درودی، منوچهر طیاب و جاسم غضبانپور، می‌توانید عکس‌های متنوعی در باب سفراز یلدا معیری، جاسم غضبانپور، مریم مزر‌عی، نیوشا توکلیان، هدی رستمی و مهدی وثوق‌نیا و … ببینید.

زیست فرهنگی و هنری تهران

28 مهر 99

چگونه به خواندن عادت کنیم؟"قسمت دوم"

28 مهر 99

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *