[koo_dropcap type=”boxed”] ف [/koo_dropcap]«فیلمخانه» فصلنامهی تخصصی سینما است که شمارهی ۲۵ آن در مهر ۱۳۹۸ منتشر شد. شمارهی ۲۵ «فیلمخانه» ویژهنامهی کمدیرمانتیک است و دبیر این ویژهنامه نوید پورمحمدرضا است که در یادداشت ابتدایی مینویسد: «کمدیرمانتیک در قیاس با وسترن و نوآر و موزیکال به ما نزدیکتر بود؛ شاید بر پردهی سینما و در میان بازیگران و ستارگان همزبان و همنام خودمان نمییافتیمش، اما در زندگیهای کوچکمان در مناسبات روزمرهمان میتوانستیم ردی از آن را در زندگی یک دوست یا اگر خوش شانس بودیم در زندگی خودمان بیابیم، اگر هم هیچیک از این دو حداقل میتوانستیم امکان تحقق آن را تصور کنیم.
در ادامهی این شماره با یادداشتهایی دربارهی آثار کمدیرمانتیک هنرمندانی از قبیل #چارلیچاپلین، بیلی وایدلر، پرستون استرجیس، ارنست لوبیچ، #وودیآلن و آکی کوریسماکی روبهرو هستیم. البته فقط صاحبان آثار نیستند که هدف یادداشتهای نویسندگان این شماره قرار گرفتند، بلکه آثار و نقش پررنگ بازیگرانی چون کری گرانت و #آدریهپبورن در شکل گیری تصاویر زیبا و ماندگار در ذهن مخاطبان سینما نیز بررسی شده است. همچنین در بخش پایانی این شماره نویسندگان «فیلمخانه » #مرورومعرفیهایی دربارهی آثار محبوب متأخر این گونهی سینمایی نوشتهاند که خواندش خالی از لطف نیست.
علیرضا محمدی و پویان عسگری نیز در یادداشتهایی نگاهی به کمدیرمانتیک سینمای ایران در قبل و بعد از انقلاب داشتهاند. در یادداشت پویان عسگری با عنوان «طرحهای ناقص برای زندگی چند شهروند ایرانی» به جای خالی این ژانر سینمایی در ایران اشاره دارد، اما در عین حال با این جمله چندین اثر شاخص پس از انقلاب را بررسی میکند: «گرچه در اغلب موارد فیلمها به دلیل فقدان سنتهای مربوط به کمدیرمانتیک با شکست زیبایی شناختی مواجه شدند، اما همین که سازندگان آنها راه حل را به جای همافزایی غم و مصیبت و چنگ کشیدن بر صورت تماشاگر، در خنده و برقراری روابط مدرن و بروز احساسات رمانتیک یافتند، بسی مایهی خرسندی تماشاگران و الهام بخشی برای فیلمسازان/ شهرواندان بعدی شدند.»
سردبیر «فیلمخانه» #علیرضارسولینژاد است. شمارهی آخر با قیمت چهل هزار تومان در 150 صفحهی گلاسه و در قطع وزیری به چاپ رسیده است.
[koo_one_half] ویژه نامه ی «کمدی رمانتیک» دبیر ویژه نامه: نوید پورمحمدرضا
آپارتمانسازی نافرجام یادداشت سردبیر / علیرضا رسولینژاد
پرسههای کمدی رمانتیک یادداشت دبیر ویژهنامه / نوید پورمحمدرضا
کمدی رمانتیک دیوید ر. شاموی، فرزام امینصالحی شکسپیرین پستمدرن پرستون استرجس و کمدی رمانتیک / بصیر علاقهبند
رمانتیکهای آواره کمدی رمانتیکهای بیلی وایلدر / مسعود منصوری
نجیبزادهی ولگرد کمدی رمانتیکهای صامت چارلی چاپلین / آیین فروتن
امور شگفتانگیز آقای لوبیچ کمدی رمانتیکهای آمریکایی ارنست لوبیچ / علی سیناآزری
فرمولهایی برای رویای آمریکایی کمدی رمانتیکهای فرانک کاپرا / حسین عیدیزاده
زندهباد همان تفاوتهای کوچک! کندوکاوی در کارنامهی مشترک اسپنسر تریسی و کاترین هپبورن / امیر خضراییمنش
چه کسی کری گرانت را دوست ندارد؟ مروری بر بازیگری کری گرانت در فیلمهای کمدی رمانتیک / آیین فروتن
آدری هپبورن و زنانگی معاصر نسترن صارمی ببین دختر، بگو مروری بر سینمای دوروتی آرزنر / آزاده جعفری
خانهبهدوش همیشگی کمدی رمانتیکهای ناطق چارلی چاپلین / فرزام امینصالحی
لحظهی آنی هال وقتی وودی آلن با کمدی رمانتیک ملاقات میکند / نوید پورمحمدرضا
یک اتفاق ساده کمدی رمانتیکهای نورا افرون / آیدا مرادی آهنی
میل و تصویر کمدی رمانتیک در جهان سینمایی آکی کوریسماکی / مجید فخریان
زن زیبا دربارهی پرسونای جولیا رابرتز در کمدی رمانتیکهای دههی نود / بشیر سیاح
گمشده در چرخها کمدی رمانتیک در سینمای صنعتی ایران / علیرضا محمودی
طرحهایی ناقص برای زندگی چند شهروند ایرانی دربارهی کمدی رمانتیک ایرانی بعد از انقلاب / پویان عسگری [/koo_one_half]
[koo_one_half_last] ریویوهای کمدی رمانتیک
ده رام-کام منتخب از سه دههی اخیر آرش حقیقی
رمانتیکهای افسونشده بشیر سیاح بهشتیان،
دیوانگان، عاشقان بصیر علاقهبند در قلمروی حسها آیین فروتن
این سه فیلم! حسین عیدیزاده
یا چطور وارد مشاجره شدم! مجید فخریان
سرخوشی رمانتیک آزاده جعفری
رمانتیک، برومانتیک مسعود منصوری [/koo_one_half_last]