[koo_dropcap type=”boxed”] ب [/koo_dropcap]به طبع رسیدن اولین شمارهی «طبل» در خرداد ۱۳۹۹، در گیر و دار اوضاع و احوال کرونایی، را باید تبریک گفت. مجلهای که از تبار مجلات فرهنگی هنری است اما با سرشتی متفاوت. «طبل» در زمینی به ثمر مینشیند که از دو چشمه سیراب میشود؛ اولی، جستوجویی است در لابهلای روایتها، رخدادها و فرایندهای تاریخ اجتماعی سیاسی و به دنبال آن نیروهایی که در شکل گیری هنر دورانهای مختلف اثر گذارند؛ چشمهی دوم، بهرهگیری از یک رویکرد پژوهشی آکادمیک است که به شیوهی رایج چنین رویکردهایی به خصوص در ارائهی مقالات تن نداده است و از سویی دیگر در سر و شکل، صفحه آرایی و گرافیک توانسته است ساختار مألوف مجلات آکادمیک را در هم بشکند و گسستی میان خود و این مجلات پدید آورد.
موضوعی که «طبل» در اولین شماره در محور پژوهشها و مقالات خود قرار داده است و گویا قرار است تا شش شمارهی آینده نیز حول آن باقی بماند؛ تشریح و تحلیل نیروها، روند و فرایندی است که در ایران از رویارویی دو بلوک غرب و شرق در دوران جنگ سرد برآمد و نقشی اثر گذار در تحولات فرهنگی و هنری سالهای ۱۳۲۵ تا ۱۳۵۷ بازی کرد. مهسا طهرانی به عنوان سردبیر مهمان شمارهی نخست مینویسد: «نخستین فصل از مجله طبل به ردپای موضوع جنگ سرد در هنرهای تجسمی، ادبیات، سینما، تئاتر، موسیقی، و سبک زندگی خواهد پرداخت؛ موضوعاتی که دو قطب جنگ سرد در آنها از هنر به عنوان وسیلهای برای مشروعیت بخشی به نگاه خود استفاده کردند.» در همین راستا این شماره طی مقالاتی مفصل به سراغ کارنامهی انجمنهای فرهنگی ایران و شوروی ایران و آمریکا میرود و همچنین به بررسی رشتهی باستانشناسی در دوران جنگ سرد و نمایشگاههای هنرهای زیبا که به همت انجمن ایران و شوروی برگذار شدند، میپردازد.
سردبیر، صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله هویار اسدیان است.