نوپا: جولانگاه شعر و داستان

[koo_dropcap type=”boxed”] ن [/koo_dropcap]نخستین شماره‌ی مجله‌ی «نوپا» در اسفند ۱۳۹۸ منتشر شد. «نوپا» مجله‌ای ادبی است که قصد دارد در هر شماره به معرفی و نقد آثار تعدادی از نویسندگان، شاعران و مترجمان تازه‌کار و نوپا بپردازد. در میان مجله‌های ادبی، «نوپا» از اولین نشریه‌هایی است که رویکرد اصلی آن معرفی نویسندگان و شاعران جدید است. «نوپا» نه‌ فقط فرصتی برای انتشار آثار استعداد‌های تازه است، بلکه با بررسی و نقد آن‌ها می‌کوشد تا راهنمای نویسندگان و خوانندگان باشد. علاوه‌بر آن، مجله در بخش‌های «شعر»، «داستان فارسی» و «ترجمه»، آثاری را از نویسندگان، مترجمان و شاعران شناخته‌شده منتشر می‌کند.

شماره‌ی اول «نوپا» با رویکردی انتقادی، بر وضعیت شعر معاصر ایران و اشعار چاپ‌شده در ده سال اخیر تمرکز دارد. اما نباید از دیگر بخش‌های این مجله غافل شد. بخش دیگر «نوپا» به نقد و مقاله‌هایی در حوزه‌ی ادبیات و هنر اختصاص دارد که در مطلب اول آن مهدی سالاری‌نسب، مشاور مجله، از نقدهای نویسندگان و شاعران قدیمی و معاصر بر اشعار فارسی می‌گوید. همچنین در هر شماره، فصل اول یک رمان در دست نگارش منتشر می‌شود. بخش قابل توجه دیگر این مجله، «پرونده» است که به بررسی کارنامه و زندگی شخصیت‌های ادبی تأثیرگذاری می‌پردازد که معرفی‌کننده و مشوق نویسندگان نوآموز بوده‌اند. «پرونده‌»ی این شماره به صفدر تقی‌زاده، نویسنده و مترجم اختصاص دارد که قسمت بزرگی از سال‌های فعالیتش را صرف کشف و پرورش استعدادهای نو و نویسندگان جوان کرده است.

بخش آخر این مجله، «به عبارت دیگر» نام دارد و شامل مطالبی گوناگون نظیر داستان، خاطره و مقاله است. از مطالب خواندنی این بخش می‌توان به نوشته‌ای از کیوان خانجانی، نویسنده و روزنامه‌نگار، اشاره کرد که در آن خاطره‌ای را از چاپ نخستین داستانش و هم‌چنین آشنایی با نصرت رحمانی و تأثیر این آشنایی و دوستی بر زندگی حرفه‌ای‌اش روایت می‌کند.

سردبیر و مدیرمسئول مجله‌ی ادبی «نوپا» مجتبی نریمان است.

«زبان‌های بومی»

28 مهر 99

هنر و فرهنگ در میانه میدان جنگ سرد

28 مهر 99

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *