درباره‌ی لیبرالیسم

[koo_dropcap type=”boxed”] ش [/koo_dropcap]شماره‌ی دوازدهم «سیاست‌نامه» در پاییز ۱۳۹۸ همراه با ضمیمه‌ی «کتاب‌نامه» روی پیشخان قرار گرفت. روی جلد تصویری از هانا آرنت با تیتر درشت «بانوی لیبرالیسم» نقش بسته است. در سرمقاله با تیتر «احیاگران لیبرالیسم» به قلم محمد قوچانی روایتی از فراز و فرود مفهوم لیبرالیسم در ایران از پیش از انقلاب اسلامی تا اکنون ارائه می‌شود. در کانون این روایت نام سه نفر می‌درخشد؛ عزت‌اله فولادوند، موسی غنی‌نژاد و جواد طباطبایی.

بخش بعدی، با عنوان «باشگاه اندیشه» با مقاله‌هایی از مشاوران علمی مجله همراه شده است. جواد طباطبایی در یادداشتی با عنوان «سنت و نص» فهم داوود فیرحی از مفهوم سنت را به نقد می کشد. طباطبایی با نقدی که به فیرحی وارد می‌کند در حقیقت هیئت علمی دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مادر و به طبع آن کلیت سازوکار دانشگاه در ایران را به زیر تیغ تیز نقد می‌برد. موسی غنی‌نژاد در یادداشتی تحت عنوان «اصلاح طلبی در مسلخ سوسیالیسم» به عدم فهم درست مفهوم لیبرالیسم، جامعه‌ی مدنی و بازار آزاد رقابتی نزد اصلاح طلبان و اسلافشان می‌پردازد و دیدگاه‌های ایشان را به خصوص درباره‌ی «لیبرالیسم سرمایه داری» زیر سؤال می‌برد. احمد نقیب زاده هم در یادداشتی تحت عنوان «قحط الرجال» به نقد فضای سیاسی فعلی فرانسه می‌پردازد.

در بخش «پژواک» مقاله‌هایی درباره‌ی لیبرالیسم و ضد لیبرالیسم به چاپ رسیده است. بخش «دیدار» در گفت و گویی با احمد زیدآبادی به بحران آکادمی ایرانی پرداخته شده است. بخش «ایرانشهر» به امکان فدرالسیم در ایران پرداخته همراه با گفت‌وگوهایی با تقی آزاد ارمکی، مقصود فراستخواه، شروین وکیلی و صادق زیبا کلام و بخش «شهر فرنگ» جنبش جلیقه زردهای فرانسه را موضوع خود قرار داده است. بخش «سرمایه» نیز به نسبت کاپیتالیسم و مرکانتیلیسم پرداخته است. اتفاق جدید در این شماره‌ی «سیاست‌نامه» ضمیمه‌ی کتاب‌نامه است که تصویر جلد آن مزین به تصویر ماکسیمیلیان روبسپیر است و هدف آن نقد و بررسی آثار است.

«سیاست‌نامه» را می‌توان به قیمت ۴۵۰۰۰ تومان در ۴۱۶ صفحه از دکه‌های روزنامه‌فروشی و کتابفروشی‌ها تهیه کرد. همچنین در اپلیکیشن‌های فیدیبو، طاقچه و جار می‌توانید نسخه‌ی دیجیتالی را به قیمت ۳۰۰۰۰ تومان تهیه کنید.

 

دیگری و ندیدن او

23 تیر 99

ورزش؛ روایتی پرشور

23 تیر 99

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *