ایران؛ هفتمین کشور اینستاگرام ‌خیز دنیا

[koo_dropcap type=”boxed”] ا [/koo_dropcap] اینستاگرام موضوع پرونده‌ی تازه‌ترین شماره‌ی مجله‌ی «سه‌نقطه» است. سردبیر این مجله در یادداشت خود درباره‌ی دلیل انتخاب این موضوع می‌گوید: «ایران هفتمین کشور اینستاگرام‌خیز دنیاست!» تحریریه‌ی «سه‌نقطه» نیز به علت گستردگی و اهمیت این شبکه‌ی اجتماعی در ایران به سراغ چنین موضوعی رفته‌اند و پرونده‌ی این شماره را با تیتر درشت «بکوب هم‌وطن، بکوب!» آغاز کرده‌اند. برای آشنایی مخاطبان، برخی از مطالب این شماره را معرفی خواهیم کرد.

در بخش «عصفوریه»، در مطلبی با عنوان «اینستاگرام ما را بریز» به قلم محسن رضوانی، ماجرای مادربزرگی روایت می‌شود که چند دبه‌ی ترشی و شور را به ازای صد کیلو فالوور به پسر کشورخانم می‌دهد.

سید اکبر موسوی علاوه بر داستان «تیزی تیزی‌تر بی‌خین و خین‌ریزی» که در بخش «القصه» آمده است، مطلب طنز دیگری هم با عنوان «اینترسیتی مارکتینگ ممد» دارد که مانند ساختار فرهنگ‌های لغت، مدخل‌های مرتبط با اینستاگرام را شرح داده است. فهیم عطار، مهندس ایرانی ساکن آمریکا، در مطلب «ابتذال، درمان تعلیق احساسی» درنگی در شبکه‌های اجتماعی کرده است.

غلامرضا طریقی، از غزل‌سرایان معاصر، در متنی با عنوان «پلنگ خسته‌ی تهران به دام ما افتاد.» ماجرای شبی را می‌گوید که حافظ صفحه‌ی اینستاگرامش را دنبال کرده است!

در این پرونده، اگر همه مانند متن «رسانه‌ی بی‌رسانه‌ها» از مجید خسروانجم، کارتونیست و تصویرساز، رابطه‌ی خود و اینستاگرامشان را بررسی کرده‌اند، هادی مقدم دوست، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما، در متنی متفاوت به این سؤال پاسخ داده است که چرا اینستاگرام ندارم؟

علاوه بر مطالب طنز، در این شماره مقاله‌ا‌ی مشابه مقاله‌های علمی با عنوان «سپیده‌دمان فلسفی تاریخ خرده‌بورژوایی شبکه‌های اجتماعی (نگرش نئومارکسیستی به مناسبات تولیدی در اینترنت؛ از یاهو تا اینستاگرام)» نیز به قلم میلاد عبدالوهاب آمده است.

در بخش «نیمخط» این شماره که با عنوان «ضمیمه‌ی محترمه‌ی سه‌نقطه» منتشر می‌شود، سارا زیباکلام با چهار فعال اینستاگرامی (آرش حسامی، جواد خواجوی، سید محمدمهدی صدرالساداتی و آذر ماهی‌صفت) گفت‌وگو کرده است، و هر کدامشان ماجرای فعالیت اینستاگرامی‌ خود را شرح می‌دهد. در خلال این گفت‌وگوها مطالب مفیدی درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی و‌ نقشی که در جامعه‌ی ایران دارند، بیان شده است

نهمین شماره‌ی «سه‌نقطه»، به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی #امیدمهدینژاد، در ۲۰۸ صفحه، با چاپ دو رنگ، و به قیمت ۲۹۰۰۰ تومان، در پاییز ۱۳۹۸ در پیشخان روزنامه‌فروشی‌ها و برخی کتاب‌فروشی‌ها عرضه‌ شده است.

 

وزن دنیا؛ سنگینی وزن شعر

18 تیر 99

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *