قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب

[koo_dropcap type=”boxed”] ش [/koo_dropcap]شماره‌ی ۳۱۸ مجله‌ی «عروسک سخنگو»، نخستین نشریه‌ی مستقل ادبیات مدرن کودکان ایران، در دی ماه ۱۳۹۸منتشر شد. در بخش «کلمک» این شماره سخنرانی فیلیپ پولمن در جشنواره‌ی ادبی آکسفورد ۲۰۰۳ به چاپ رسیده که درس‌گفتارهایی مهم درباره‌ی داستان‌نویسی و شعرسرایی کودکان و نوجوانان است. «عروسک سخنگو» در بخش شعر، شعرهای نوجوانی ۱۱ ساله را منتشر کرده است که به گفته‌ی خودش سال‌ها پیش، قبل از اینکه به دنیا بیاید، مادرش با این مجله همکاری داشته و حالا او نیز «عروسک سخنگو» را می‌خواند. در بخش زنگ انشا، «عروسک سخنگو» طبق عادت همیشگی، داستان نوجوان ۱۳ ساله‌ای از روستای هزاوه را با دست‌خط خودش چاپ کرده است.

از بخش‌های خواندنی «عروسک سخنگو»، «داستان‌های واقعی آموزگاری من است» که در این شماره معاون پرورشی مدرسه‌ای روستایی از خاطرات آموزگاری خود نوشته است. در قسمت دیگری از مجله خاطرات داستانی کتاب‌داری روستایی در روستای گریوان منتشر شده است. «با یک کتاب از پرستو» هم به روال شماره‌های گذشته به معرفی یک کتاب کودک و نوجوان می‌پردازد که در این شماره کتاب «گفت‌وگوی جادوگر بزرگ با ملکه‌ی جزیره‌ی رنگ‌ها» معرفی شده است. «عروسک سخنگو» از تنوع بسیاری در نوشته‌ها، نقاشی‌ها و حتی فونت‌ها برخوردار است و همین تنوع توانسته برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان جذاب باشد. بخش «پاسخک و پاسخک ویژه» برای داستان‌های کودکان است که پس از بررسی برای نویسندگان کوچک داستان‌ها پاسخی نوشته می‌شود تا علاوه‌بر دلگرمی آن‌ها را راهنمایی کند.

تصویر روی جلد این شماره نقاشی یکی از ساکنان صاحب‌ذوق آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت است و پشت جلد طرح شادی از کودکی 5/3 ساله است. بخش انتهایی «عروسک سخنگو» به کارگاه کتاب کودک اختصاص دارد. #زری‌نعیمی، سردبیر عروسک سخنگو، در این بخش با ذکر نام نویسنده، مترجم، ناشر، قیمت و تعداد صفحه‌ها به مرور و معرفی چند کتاب کودک و نوجوان می‌پردازد.

شماره‌ی آخر «عروسک سخنگو» در قطع وزیری و در ۱۸۰ صفحه منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند این مجله را به قیمت بیست هزار تومان خریداری کنند.

* برگرفته از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از مهدی آذریزدی

 

گفت‌وگو با مانیا شفاهی، صاحب امتیاز و سردبیر فصلنامه صنوبر

29 مهر 99

چگونه به خواندن عادت کنیم؟ "قسمت سوم"

29 مهر 99

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *