آزادی بیان هنری در بن‌بست سرکوب

[koo_dropcap type=”boxed”] ه [/koo_dropcap]هشتمین شماره از مجله حق ملت ویژه اسفند ۹۹ و نوروز ۱۴۰۰ منتشر شد. در این شماره آزادی بیان در ارائه هنر محور مطالب مجله قرار گرفته است.
در این شماره از حق ملت محمد رحمانیان، کارگردان شناخته‌شده تئاتر به پرسش‌های میرا قربانی‌فر در مورد تجربه‌اش از سانسور پاسخ داده؛ فروغ فکری گزارشی دارد از سختی‌های ماندن در کار هنری به روایت یک ترنس و یک مربی رقص، علی ملیحی تحول فضای کارهای هنری پس از دوم خرداد را حکایت کرده. مسعود بهنود در مقاله‌ای از تصور نسل خود از آزادی بیان نوشته،‌ علی قمصری، نوازنده و آهنگساز در گفتگویی با حسن اسدی زیدآبادی به تاثیر مداخلات حکومت بر موسیقی پرداخته، علی صدر هم مقاله‌ای مفصل دارد با موضوع چیستی بیان هنری. گزارشی از وضعیت آنها که خواسته‏ اند در عرصه هنر مستقل بمانند را امیرعباس کلهر نگاشته است؛ پدرام امیریان در گزارش خود ساختارهای قانونی سانسور را بررسی کرده و وحید آگاه، حقوقدان و استاد دانشگاه درمقاله خود توضیح داده که چگونه باید در برابر نقض آزادی بیان هنری دادخواهی کرد. محمدعلی ابطحی، روحانی که سابقه مدیریت در حوزه فرهنگ و هنر را دارد مروری کرده بر نگاه مدیران انقلابی به هنر در گفتگو با امین شول سیرجانی؛‌ نیره خادمی تجربه سه تن از استنداپ کمدین‌های ایرانی را در گزارش خود به رشته تحریر درآورده و شهریار رضایی، مجسمه‌ساز هم در یادداشتی از محدودیت‌های فعالیت در این رشته هنری سخن گفته است. مصائب حضور زنان در فعالیت‌های هنری و به‌ویژه تئاتر دستمایه گزارشی از نفیسه حبیبی است و احسان عبده‌تبریزی، پژوهشگر تاریخ در مقاله‌ای تفصیلی تاریخ سرکوب هنر از موسیقی تا تعزیه در تاریخ معاصر را بررسی کرده است
.

درباره‌‌ی یک رابطه‌ی پرفراز و نشیب

28 فروردین 00

احیای میراثِ فرانکلین پس از پنجاه سال

28 فروردین 00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *